Fashion (industry) has always reflected a culture’s priorities and aspirations and is an expression of achievements but also weaknesses. „I cleaned out my wardrobe“ shows an unusual symbiosis of art and fashion within unexpected places. On their forays through the shopping streets of Munich, the „Clothies“ use urban space as a catwalk and public stage creating an expanded place for discussion and discourse. Their expressiveness becomes visible in a new and playful way while the creatures boldly respond to the environment in which we live. Sometimes secretly, sometimes proactively, the artist documents a production and consumption euphoria. Having too much in the wardrobe is a luxury problem of a privileged part of the world. The real-life-sculptures show how much we have and how little we need. Via the digital platform the fleeting encounters and forays are collected and supplemented by text contributions. The project was shown on the occasion of “Making Crises Visible” – an interdisciplinary exhibition project. Despite their cosmopolitanism, people appear as deficient beings and seem to be trapped in the tragedy of the commons.
Die Mode (Industrie) reflektiert seit jeher die Prioritäten und Bestrebungen einer Kultur und ist Ausdruck von Errungenschaften, aber auch Schwächen. „I cleaned out my wardrobe“ zeigt eine ungewöhnliche Symbiose von Kunst und Mode an unerwarteten Orten: Auf ihren Streifzügen durch die Münchner Einkaufsstraßen und Erholungsräume, nutzen die „Clothies“ den urbanen Raum als Laufsteg und öffentliche Bühne und schaffen einen erweiterten Diskussions- und Erfahrungsraum. Sie offenbaren die gegenwärtige Sehnsucht nach einem minimalistischen und zugleich einfacheren Leben. Das „zu viel haben“ und „zu viel haben wollen“ ist zu einem Luxusproblem in einer von Massenproduktion und -konsum geprägten, globalisierten Welt geworden. Mal heimlich, mal proaktiv dokumentiert Toni Meyer eine Produktions- und Konsumeuphorie. Über die digitale Plattform werden die flüchtigen Begegnungen und Streifzüge der „Clothies“ gesammelt und durch Textbeiträge ergänzt. Das Projekt wurde anlässlich der interdisziplinären Ausstellung „Making Crises Visible“ gezeigt. Trotz seiner „Weltoffenheit“ erscheint der Mensch hier in Anlehnung an Arnold Gehlen als „Mängelwesen“. Ohne allzu mahnende Geste erfolgt der Verweis auf die Allmendeklemme und die zugrundeliegende Konsumethik und Konsumästhetik.
I CLEANED OUT MY WARDROBE is the title of an urban intervention and online platform conceptualized and organized by media artist Toni Meyer and Aileen Treusch.
- THE PERFORMENCE
The artists real-life-sculptures – called “Clothies”– wander through urban space manifesting a moment of abundance and disorientation. They seem like a disruptive factor and yet appear familiar – like old acquaintances – maybe we know them from a look in our closet. More performances on the street, in museums and art galleries to come.
–
- Theresa Hoffmann as VAINS, Munich 2020
Philip Froissant as NORTH, Munich 2020
Paul Rogowski as BLUE, Munich 2020 - THE PLATFORM
“I cleaned out my wardrobe” is a collaborative platform where art works, impressions and discourse come together. It aims to provide a digital setting for artistic research and practice that investigates the interconnectivity of art and socio-cultural environment. With a strong focus on the phenomena to be observed, it is the initiators’ concern to preserve and publish artistic practice within a transitional and liminal time. Enter the platform to meet VAINS, NORTH and BLUE.
www.icleanedoutmywardrobe.com
DATES & EXHIBITIONS
The first performances took place in munich and the project was shown on the occasion of MAKING CRISES VISIBLE at Senckenberg Museum Frankfurt. Stay tuned to get to know all “Clothies”.
SPONSORS
Making Crises Visible, cultural department of the city of Frankfurt
TEXTS & REVIEWS
MONOPOL – Magazin für Kunst und Leben
„Was brauchen wir zum Leben, was ist überflüssig? Neben zahlreichen Perspektiven auf die ‚Krisen des Planeten‘ schafft die Kunst von Toni Meyer ein Vehikel, das eine Einheit von Ästhetik und Ethik zu veranschaulichen vermag und gleichermaßen zur Debatte stellt. Der Verortung von Mode und Konsum als Abbild gesellschaftlicher Zustände und der Inszenierung von ‚Fast Fashion‘ sowie ‚Trends‘ kommt dabei eine besondere Aufmerksamkeit zu.“ (Aileen Treusch, on the occasion of Making Crises Visible)
read the full Essay „Today I cleaned out my wardrobe – Woihin mit der Kunst im Zeitalter der Krise“
all works shown on this page: Courtesy of Toni Meyer & Aileen Treusch;
photographs and real-life-sculptures by Toni Meyer